tirsdag 24. februar 2009

NAV, Hijab og snikislamisering

Nå har jeg vridd hodet i flere dager for å finne en passende vinkling på NAV, Hijab og Snikislamisering, men det er ikke lett – det meste er sagt av en eller annen.

Hijab-saken: her synes jeg Vox populi hadde et fantastisk innlegg som jeg egentlig bare kan slutte meg til.

Snikislamisering: skyttergravkrig med billig retorikk som overdøver ethvert snev av fornuftige uttalelser inne i skitten. Orker ikke å melde meg på.

NAV: hva skal man egentlig si?

Jeg har forsøkt å søke meg fram til de fristene NAV opererer med, men det er ikke enkelt. Jeg har funnet fram til noe (som du søker i skogen....):

Akseptabel saksbehandlingstid for uføre er 4 måneder (NAV.no).

Når Nav sier de normalt bruker tre uker på å behandle en søknad om dagpenger, er det et internt mål at 80 prosent av dem som søker skal få penger innen denne fristen. I Oslo er de langt fra dette målet. Faktisk er evnen til å utbetale dagpenger i hovedstaden nå blitt så dårlig, at i januar sto syv av ti ledige uten dagpenger etter tre uker. (Aftenposten)

Målene er da i seg selv helt hinsides slappe?

Hvor lang tid skal det måtte ta? De fleste av disse sakene er sannsynligvis opplagte, og bør ikke kreve mer enn et kort blikk på papirene før beslutningen kan tas.

Det er ikke NAV i seg selv som er problemet, men organiseringen. Jeg er helt sikker på at hovedtankene bak NAV er grunnleggende fornuftig. Hvis saksbehandlingen i det private hadde fungert på denne måten hadde ikke et eneste forsikringsselskap tjent 5 øre. Hvorfor kan ikke NAV ha egne rutiner som rydder unna de enkle sakene og legge de til umiddelbar utbetaling, og heller la andre håndtere de komplekse? Slik gjøres det alle andre steder.

Jeg tror ikke noe på at det hjelper med 100-vis av nye stillinger i en råtten organisasjon. Pengene og ressursene settes inn helt feil sted – det er jeg overbevist om. Politikerne pøser på med symbolkroner uten å gå inn i den virkelige problemstillingen.

Hvem tar utfordringen?

LO hater det, men effektivisering handler ikke primært om å sparke folk, men å gi brukerne effektive tjenester. Nå ser vi konsekvensen av at det har vært fryktelig vanskelig å få en fornuftig dialog rundt effektivisering. LO har lenge vært en gedigen bremsekloss i forhold til å modernisere offentlig sektor. Nå betaler vi prisen.

Ingen kommentarer: