tirsdag 24. februar 2009

Stol aldri på meningsmålinger!

For en stund siden ble jeg oppringt av et av meningsmålingsinstituttene, og siden jeg faktisk hadde tid tenkte jeg at "jo - denne gangen blir jeg med". Det endte med at jeg stoppet halvveis og sa at jeg ikke ønsket å være med mer i en måling som helt åpenbart var bestilt av Prior, Gilde eller Senterpartiet. Eller hva synes du om spørsmål som:

Hva ønsker du helst å spise? - med disse svaralternativene (nei, jeg tuller ikke)
  1. Norskprodusert mat som er underlagt norske kontrollrutiner?
  2. Mat med udefinert opphav produsert av multinasjonale selskaper?
  3. Vet ikke
Jeg hadde stusset litt underveis, men dette spørsmålet og svaralternativene tok kaka. Hvordan kan noen med en viss fornuft bruke resultatet fra en slik undersøkelse til noe fornuftig er for meg en stor gåte.

Jeg lurer litt på om det var denne eller denne undersøkelsen jeg svarte på (begge omtales ikke overraskende i Nationen). Den omtales også her - i en artikkel om det samme temaet.

Jeg var også utsatt for en undersøkelse (som jeg sendte i retur) hvor alternativene var:
  • Kjøp alt du kan økologisk og frels verden
  • Vær et monster som kun tenker på deg selv og kjøp vanlig mat

Noen som har noen morsomme eksempler på meningsmålinger der man med litt fantasi kan ha det morsomt med hvordan spørsmålene er stilt? Det må da finnes mange der ute...

Ingen kommentarer: