onsdag 1. oktober 2008

Farlige konvertitter!?

Er konvertitter farlige for samfunnet? Er dette farlige greier som vi bør bekjempe med alle midler? Huff - kjendiser som konverterer og søker verdier i katolisismen! Jeg kan ikke fatte og begripe hva det er å bråke om.

Sjekk ut Dagbladet Magasinets katolisimekonvertittartikkel (det ble et langt ord...).

Hvorfor kneler norske samfunnstopper for ei kirke som sier nei til homosex, abort, prevensjon og skilsmisse?

Det er ikke godt og si, og artikkelen gir ikke noe godt svar heller, bortsett fra at de fleste blir tiltrukket av ritualene, det mystiske og samtidig konservative/standhaftige som katolisismen faktisk er. Det er kanskje som med politiske partier eller andre organisasjoner - du trenger jo ikke være enig med dem i alt selv om du er medlem eller stemmer på dem - det viktigste er grunnholdningene. Overskriften trekker fram de ekstreme sidene ved religionen som de færreste lever etter og som tydeligvis ikke er så viktig for verken prester, "ekte"/innfødte katolikker eller konvertitter.

Den katolske biskopen Bernt Ivar Eidsvik sier:

Landet vårt er «så liberalt at det blir autoritært», mener biskopen. I likhet med Arne Berggren trekker han fram den nye ekteskapsloven som eksempel, en lov norske katolikker har engasjert seg aktivt mot.

og bruker den nye ekteskapsloven som eksempel. Utsagnet er interessant, men med en litt annen vinkling: Hvorfor er det et problem at noen ikke er så liberale som alle andre? Hvor liberalt er det å ha liberale, politiske korrekte standpunkter, men ikke akseptere eller respektere andres rett til å mene noe annet og søke andre verdier? Der detter vi (meg selv inkludert) gjennom.

Her kommer også vår forunding over "Sarah Palin-verdiene" - som vi nordmenn ikke forstår, men der de brede lag i USA har helt andre verdier enn oss på tross av at USA påstås av enkelte å være verdens mest liberale land (tja, kanskje ikke...).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Trilli!

Interessant spørsmål du stiller! Personlig har jeg veldig lite til overs for religion, så jeg stiller meg alltid litt skeptisk når folk plutselig blir veldig religiøse.

Trili sa...

Kamikaze: Enig. Er ikke det typisk oss realister? Takk for bloggens første kommentar ever, forresten! Fersk i gamet, men det er ganske morsomt, og mange spennende personer som skriver som jeg ikke ante om før jeg begynte å klikke rundt.

Anonym sa...

Hei igjen Trili!

Jeg forsøkte å legge igjen en beskjed her før om dagen for å si juhu jeg ble første kommentator! Men det virket ikke :(

Har du vurdert å åpne for anonyme kommentarer? Da slipper man unna alle tekniske problemer (jeg har også tidligere hatt problemer med OpenID), og med mindre du skriver noe veldig kontroversielt tror jeg ikke du får slemme kommentarer (og i så fall kan du ha moderasjon på det innlegget).

Ha en god dag!